ICT+ROBOTICs+ETHICs
Choice of Educational Material and Subjects
in Non Formal Learning Environment (elective subjects and courses)
related to the level of intellectual development of students
WORKSHOP related to national parallel BASIC-ROBOTICs-Courses experiencing
common material LEGO® MINDSTORMS EDUCATION EV3 and basic vocabulary.
Exchanging experience, inventing constructions and control-programs.
- Team building activities as social basis of successful workshops
- Group formation (4 countries, 2 girls / 2 boys, different capabilties)
- Teachers for translation (English/Mother Tongue) and moderation are present
- Organizing responsibilities in teams (Material, Construction, Cable-Connection,
Program, Writer, Painter, Photo, Video, Report) repeated for every new task!
- Check content of the boxes, marking material, to avoid mixing it up in the end
- Organize separate tables, observed by an owner of the material
- Load same software on all the used Laptops or Computers
- Check function of "BrainBricks" (show right In-/output device?)
- Check function of parts (calibration), especially colour- and distance sensor
- Proposal of TASKs from LEGO®MINDSTORMS EDUCATION EV3-Training Progr.
01. Sound Maker
02. Safety Gadget
03. Colour Recognition
Teams realize advanced tasks from their own ideas or get "customers´ orders".
Feedback internally and in plenum (Speakers of the teams report their results.)
During the meeting e-Twinning ensures contact between the student-
ambassadors (guests) to their national teams in their home countries.
- Following tasks use the same structure, until another one will be appointed
(Facultative for differentiation: programming with LEGOs® LabVIEW vs NEPO
language):
04. Distance Warner
05. Temperature Related Fan
- Interdependence of IT and ROBOTICs with Economy, Ecology, Health, Social
Life etc. and ETHICs (aiming at responsibility in research)
- Advantages vs risks, like face-recognition within a photo, driverless car system,
overtaking jobs by robots, traffic control by robot-cameras for terrorism-
defense vs loss of private life, drones as weapons vs soldiers, stock-trading …
- Curricular proposals: Material, System, Electable Content, Budget, basing on
our teams´experiences and assumptions.
Excursions to companies, research centres or university related to ROBOTICs
and cultural, historical, geographical and sportive activities are provided for
experiences for hosts family and guest or the complete group of the meeting.
Intended result: Common basis of teaching/learning basical competences in
ROBOTICs with standardized Material. This is to be evaluated steadily.
This knowledge will be used during the lessons and NonFormalLearning-
Sessions in national schools.
It´s basis for communicating technical questions, sending examples etc.,
because above basic English we need common terminology and symbols
for exchange of process, progress and results via e-Twinning.
Gdansk 3nd - 6th of December 2019
Suggestion of CONTENT for our AGENDA
Danzig 3. - 6. Dezember 2019
Inhaltliche Vorschläge zum Arbeitsplan
In diesem Workshop-Treffen geht es vorrangig um die Erprobung proprietären
Materials LEGO® MINDSTORMS EDUCATION EV3 und Basisvokabular.
Teamfindung, Materialvorbereitung und abwechselnde Verantwortlichkeiten im
Team sowie sprachliche Betreuung / Vokabular ist zu organisieren.
- Gruppenbildung (4 Staaten, 2 Mädchen, 2 Jungen, div. Lernausgangslagen)
- Lehrkräfte für Übersetzung und Moderation
- Verantwortlichkeiten (Material, Arbeitsplätze, Soft- und Hardware, Ergebnisse)
Mögliche Aufträge sind z. B.
01. Sound Maker
02. Einbruchalarm
03. Farberkennung
sowie eigene Ideen oder Aufträge fiktiver Kunden.
Während des Treffens soll per eTwinning oder SKYPE der Kontakt zwischen den
Schülerbotschafter*innen in Gdansk und den Arbeitsgruppen der nationalen
Teams in Kaunas, Lübeck und ggf. Trikala aufrecht erhalten werden.
- Folgende Aufgaben verwenden die gleiche Struktur; Differenzierung durch
NEPO anstelle der LEGO-Blockprogrammbausteine von LabVIEW ist
denkbar:
04. Distanzwarner
05. Temperaturabhängiger Ventilator
- Querverbindungen von IT / Robotik zu Wirtschaft, Ökologie, Lebenswelt und
ETHIK unter dem Aspekt verantwortlichen Forschens und Handelns ziehen
- Vorteile und Risiken, wie Personenerkennung, autonome Fahrzeuge,
Verkehrslenkung, Terrorismusfahndung vs Privatleben, Drohnenkrieg oder
automatisierter Börsenhandel sind zu thematisieren.
- Lehrplanskizzen i. S. des Projektitels: Material, System, Wahlthemen, Budget
auf der Basis der Erfahrungen und Einschätzungen unserer Teams.
Exkursionen zu Firmen oder Bildungseinrichtungen sowie kulturelle, historische
geographische oder sportliche Aktivitäten gehören zum Austauschprogramm.
Angestrebtes Ergebnis: eine gemeinsame Basis für das Lehren und Lernen im
Bereich ROBOTIK mit standardisiertem Material.
Dieses Ziel gilt es jeweils in die Evaluation einzubeziehen.
Dieses Wissen gilt es in den nationalen Kursen zu nutzen.
Es ist Basis für den Austausch technischer Fragen oder Beispiele, zumal über
Basis-Englisch hinaus ein gemeinsamer Vorrat an Ausdrücken, Zeichen und
Symbolen für die Verständigung über Fortschritte oder Ergebnisse via
eTwinning vonnöten sein dürften.
Holstentor-
Gemeinschaftsschule
mit Ganztagsangebot
2023 04 03 1622
ICT+ROBOTICs+ETHICs
Inhalte, Methoden, Systeme, Materialien
in nonformaler Lernumgebung (frei wählbare AGn oder Kurse)
differenziert nach Entwicklungsstand der SchülerInnen
Szkoły Okrętowe i Techniczne