ICT+ROBOTICs+ETHICs Choice of Educational Material and Subjects in Non Formal Learning Environment (elective subjects and courses) related to the level of intellectual development of students
meets
WORKSHOP related to national parallel BASIC-ROBOTICs-Courses experiencing common material LEGO® MINDSTORMS EDUCATION EV3 and basic vocabulary. Exchanging experience, inventing constructions and control-programs. - Team building activities as social basis of successful workshops - Group formation (4 countries, 2 girls / 2 boys, different capabilties) - Teachers for translation (English/Mother Tongue) and moderation are present - Organizing responsibilities in teams (Material, Construction, Cable-Connection,    Program, Writer, Painter, Photo, Video, Report) repeated for every new task! - Check content of the boxes, marking material, to avoid mixing it up in the end - Organize separate tables, observed by an owner of the material - Load same software on all the used Laptops or Computers - Check function of "BrainBricks" (show right In-/output device?) - Check function of parts (calibration), especially colour- and distance sensor - Proposal of TASKs from LEGO®MINDSTORMS EDUCATION EV3-Training Progr. 01. Sound Maker 02. Safety Gadget 03. Colour Recognition Teams realize advanced tasks from their own ideas or get "customers´ orders". Feedback internally and in plenum (Speakers of the teams report their results.) During the meeting e-Twinning ensures contact between the student- ambassadors (guests) to their national teams in their home countries. - Following tasks use the same structure, until another one will be appointed (Facultative for differentiation: programming with LEGOs® LabVIEWvs NEPO  language): 04. Distance Warner 05. Temperature Related Fan - Interdependence of IT and ROBOTICs with Economy, Ecology, Health, Social Life etc. and ETHICs (aiming at responsibility in research) - Advantages vs risks, like face-recognition within a photo, driverless car system, overtaking jobs by robots, traffic control by robot-cameras for terrorism- defense vs loss of private life, drones as weapons vs soldiers, stock-trading … - Curricular proposals: Material, System, Electable Content, Budget, basing on our teams´experiences and assumptions. Excursions to companies, research centres or university related to ROBOTICs and cultural, historical, geographical and sportive activities are provided for experiences for hosts family and guest or the complete group of the meeting. Intended result: Common basis of teaching/learning basical competences in ROBOTICs with standardized Material. This is to be evaluated steadily. This knowledge will be used during the lessons and NonFormalLearning- Sessions in national schools. It´s basis for communicating technical questions, sending examples etc., because above basic English we need common terminology and symbols for exchange of process, progress and results via e-Twinning.
Gdansk 3nd - 6th of December 2019 Suggestion of CONTENT for our AGENDA
Danzig 3. - 6. Dezember 2019 Inhaltliche Vorschläge zum Arbeitsplan
In diesem Workshop-Treffen geht es vorrangig um die Erprobung proprietären Materials LEGO® MINDSTORMS EDUCATION EV3 und Basisvokabular. Teamfindung, Materialvorbereitung und abwechselnde Verantwortlichkeiten im Team sowie sprachliche Betreuung  / Vokabular ist zu organisieren. - Gruppenbildung (4 Staaten, 2 Mädchen, 2 Jungen, div. Lernausgangslagen) - Lehrkräfte für Übersetzung und Moderation - Verantwortlichkeiten (Material, Arbeitsplätze, Soft- und Hardware, Ergebnisse) Mögliche Aufträge sind z. B. 01. Sound Maker 02. Einbruchalarm 03. Farberkennung sowie eigene Ideen oder Aufträge fiktiver Kunden. Während des Treffens soll per eTwinning oder SKYPE der Kontakt zwischen den Schülerbotschafter*innen in Gdansk und den Arbeitsgruppen der nationalen Teams in Kaunas, Lübeck und  ggf. Trikala aufrecht erhalten werden. - Folgende Aufgaben verwenden die gleiche Struktur; Differenzierung durch NEPO anstelle der LEGO-Blockprogrammbausteine von LabVIEWist denkbar: 04. Distanzwarner 05. Temperaturabhängiger Ventilator - Querverbindungen von IT / Robotik zu Wirtschaft, Ökologie, Lebenswelt und      ETHIK unter dem Aspekt verantwortlichen Forschens und Handelns ziehen - Vorteile und Risiken, wie Personenerkennung, autonome Fahrzeuge, Verkehrslenkung, Terrorismusfahndung vs Privatleben, Drohnenkrieg oder automatisierter Börsenhandel sind zu thematisieren. - Lehrplanskizzen i. S. des Projektitels: Material, System, Wahlthemen, Budget auf der Basis der Erfahrungen und Einschätzungen unserer Teams. Exkursionen zu Firmen oder Bildungseinrichtungen sowie kulturelle, historische geographische oder sportliche Aktivitäten gehören zum Austauschprogramm. Angestrebtes Ergebnis: eine gemeinsame Basis für das Lehren und Lernen im Bereich ROBOTIK mit standardisiertem Material. Dieses Ziel gilt es jeweils in die Evaluation einzubeziehen. Dieses Wissen gilt es in den nationalen Kursen zu nutzen. Es ist Basis für den Austausch technischer Fragen oder Beispiele, zumal über Basis-Englisch hinaus ein gemeinsamer Vorrat an Ausdrücken, Zeichen und Symbolen für die Verständigung über Fortschritte oder Ergebnisse via eTwinning vonnöten sein dürften.
Holstentor- Gemeinschaftsschule mit Ganztagsangebot
2023 04 03 1622
ICT+ROBOTICs+ETHICs Inhalte, Methoden, Systeme, Materialien in nonformaler Lernumgebung (frei wählbare AGn oder Kurse) differenziert nach Entwicklungsstand der SchülerInnen
Szkoły Okrętowe i Techniczne